Källa IDG Joakim Arstad Djurberg
Lenovo ska bli nummer ett på pc i Sverige också, vilket man är i de andra nordiska länderna. Det är nya Sverigechefen Daniel Lindbergs ambition.
För ungefär ett år sedan kom Daniel Lindberg tillbaka till Lenovo från Oracle, till en roll som ansvarig för små och medelstora företag, samt inte minst att leda bolagets kanalverksamhet i Norden och Baltikum. Från och med 1 april har han också tagit över Sverigechefsrollen på den kinesiska pc-jätten.
– Det blir lite ovanpå det jag gör idag, att leda kanalen i Norden och Baltikum. Jag får förmånen att leda den svenska verksamheten och se till att vi håller ihop organisationen internt men också externt, säger han om det nya uppdraget.
Han kommer alltså även fortsättningsvis leda Lenovos kanalverksamhet
Att just kanalchefen får axla Sverigechefsrollen. Ska man tolka det som ett sätt att visa hur viktiga era partner är?
– Det är viktigt för oss. Vi måste träffa slutkunder givetvis men kanalen är extremt viktig för oss. Vi jobbar i princip 100 procent genom kanal och distribution. Det är ett statement att vi är en partner att lita på.
Han har tidigare varit på bolag som Dell, IBM, Linkedin och Oracle. Rollen som Sverigechef handlar mycket om att hålla ihop en verksamhet som utöver den tydligt dominerande produkten pc även inkluderar servrar och mobiler under varumärket Motorola.
Har utvecklats enormt
– Jag var ju med redan när Lenovo tog över IBM:s pc-division 2005 och efter att ha varit utanför bolaget i cirka 14 år måste jag säga att företaget har utvecklats enormt under denna tid. Lenovo är ju idag marknadsledande globalt inom pc-industrin, och vi har även en ambitiös plan både på datacentersidan samt inom mobiltelefoni genom uppköpet av Motorola för ett antal år sedan.
Men det går knappast att komma ifrån att det är pc-delen som är den viktigaste, och Daniel Lindberg säger att man tagit för sig bra i Sverige under de senaste åren, men man ligger fortfarande en bra bit efter ettan HP.
– Vi har strax över 25 procent i total marknadsandel i Sverige. Det är lite under det nordiska snittet. Vi är ledande på alla marknader i Norden utom i Sverige. Vår tydliga ambition är att kämpa om förstaplatsen i Sverige också. Vi äter oss närmare och närmare, säger han.
Hur ska ni nå dit då. Med pris som vapen?
– Vi är konkurrenskraftiga. Vi ligger i framkant med teknologi och innovation, där har Thinkpad alltid legat långt fram. Vi satsar mycket på hemmakontoret och smarta lösningar för att hantera videomöten, som ligger rätt i tiden. Vi ska fortsätta erbjuda innovativa lösningar inom pc, surfplattor, smart office, IoT och AI, och fortsätta ha en tydlig strategi med våra återförsäljare och kanalpartner.
Lenovo är lätta att reparera och det är enkelt att hitta reservdelar.